السبت 05 أكتوبر 2024 الموافق 02 ربيع الثاني 1446
More forecasts: Wetter 4 wochen
رئيس مجلس الإدارة
محمد جودة الشاعر
رئيس التحرير
د.محمد طعيمة
جريدة القارئ نيوز جريدة القارئ نيوز
رئيس مجلس الإدارة
محمد جودة الشاعر
رئيس التحرير
د.محمد طعيمة

السيسي: الدولة تجهز نفسها لتفادي أي أزمة

الرئيس السيسي
الرئيس السيسي
قال الرئيس عبدالفتاح السيسي خلال افتتاحه لعدد من المشروعات التنموية بجنوب الوادي عبر خاصية الفيديو: "واحنا بنتكلم عن إجراء فى الزراعة بنتكلم عن 4 ملايين فدان.. بنقوله من الآبار واللواء توفيق عن عين داله.. طبيعة أرض وطبيعة مياه.. يتم اختيار الزراعة المناسبة مثل الجوجوبا.. كل مياه الصرف الزراعى .. النهاية المشاريع لما تطلع الإنتاج وتاخد بذور الجوجوبا.. وقود حيوى فى العالم وهتشغل ناس والعوائد مناسبة.. طب ما نعمل بقي".

مياه الصرف الصحى

وتابع السيسي: "مش ندى فرصة يكون مياه صرف صحى إلا لما نحط جنب منها عدد من الأفدنة.. هى مياه صالحة لها.. هى زيوت وقود.. مفيش فيها مشكلة".

قصب السكر

واستكمل: "ولما نتكلم عن موضوع قصب السكر.. الإنتاج الخاص بالفدان فى أراضى صعبة فى كميات أكبر من معدلات.. لازم يكون عندنا نفس ظروفنا.. فيه أزمة مياه".

تفادي الأزمات

وأوضح السيسي، أننا نتجهز لتفادي أي أزمات ممكن أن تحدث، معقبا "هو أنا لازم استني الأزمة؟.. هو شغل البنية الأساسية كان ضروريا ولا كان زيادة.. ده كان ضروريا ودفعنا أرقاما ضخمة.. لو اتعملت على مدار 25 سنة كانت التكلفة أقل".

مساعدة كافة المستثمرين

وأضاف : "المرة الجاية عاوزين نشوف سيناء ومستعدين نساعد كل مستثمر لخوض التجربة ومع نفسه.. إحنا محتاجين ده.. محتاجين كل أيد مصرية كل خبرات وكل طاقة عمل وكل جهد مخلص يشتغل اللى نتجاوز فيه".

زيادة الكثافة السكانية

وتطرق السيسي إلى حجم الزيادة السكانية في مصر، مؤكدا زيادة عدد السكان منذ عام 2011 وحتى الآن، بحوالي 25 مليون نسمة. وعقب الرئيس على هذه النقطة متسائلا :"يا تري الإنتاج الزراعي زاد ما يساوي الزيادة السكانية؟".

السيسي يفتتح عدد من المحاور

تجدر الإشارة أن السيسي، شهد افتتاح محور الدكتور الراحل “هشام عرفات“، وذلك عبر خاصية الفيديو ، وبحضور لفيف من الوزراء والمسئولين. كما شهد السيسي، افتتاح محور اللواء سمير فرج، ومحور الدكتور محمد سيد طنطاوي، ومحور الشيخ محمد صديق المنشاوي، ومحور الدكتور جمال حمدان.

اهتمام السيسي بتسهل الحركة المرورية

ويأتي ذلك في إطار تسهيل الحركة المرورية في هذه المناطق، ضمن المشروعات التنموية الجديدة التي تتم في محافظة جنوب الوادي.
تم نسخ الرابط