السبت 05 أكتوبر 2024 الموافق 02 ربيع الثاني 1446
More forecasts: Wetter 4 wochen
رئيس مجلس الإدارة
محمد جودة الشاعر
رئيس التحرير
د.محمد طعيمة
جريدة القارئ نيوز جريدة القارئ نيوز
رئيس مجلس الإدارة
محمد جودة الشاعر
رئيس التحرير
د.محمد طعيمة
عاجل

عمرو أديب.. لماذا لا نقاطع الموبايلات والأدوية المستوردة؟

805AB34F-0233-4869-92B6-B51F5D6EC12B
805AB34F-0233-4869-92B6-B51F5D6EC12B

كتبت - أميرة محمد 

رفض الإعلامي عمرو أديب الدعوة لمقاطعة المنتجات الاجنبية، وذلك خلال برنامجه "الحكاية" على قناة "إم بي سي مصر".

وخلال برنامجه "الحكاية"، قال أديب: شركات ماكدونالدز وستاربكس متأثرتش بالحملات لكن الأسهم بتاعتهم طالعه، لكن اللي بيحصل إن الشركات اللي في مصر مش هتدفع ضرايب ولا نور وكهربا علشان الخسارة ملايين في الارض وكل دا عشان مين؟!

وأضاف أديب: "والموبايل ليه محدش بيستغنى عنه والأدوية المستوردة والبنزين اللي عاملين عليه مناحة 20% منه مستورد بنستورد البنزين من برة لكن هو المنظر مش هروح ستاربكس وهو مين كان بيروح ستاربكس أصلا؟!... هل مستعدين تكملوا للآخر، محدش هياخد مننا حاجة".

وتابع عمرو اديب: "الخبر الجيد هو أن المقاطعة تسير بشكل جيد، موضحًا أن هناك حالة من الإحساس من المسؤولية".

وأضاف: "أن الخبر السيئ هو أن هذه المقاطعة لم تصل لأصحابها، موضحًا أن تأثير المقاطعة على الشركات الأجنبية الأم رمزى، ولكن الذى يتأثر بها بشكل كبير هو المواطن المصري".

تابع عمرو أديب: "المبيعات قلت في شركات ومطاعم فبالتالي هيمشوا ناس والغلابة منهم والناس دي بتمشي ومبترجعش تاني والكلام ذا بيحصل في وضع اقتصادي مؤلم وفي ناس كانت بتشتغل بالمكافأة والبقشيش الناس دي مين هيقف جنبهم الدولة متقدرش لأن دي اخر مشاكله".

وتأتي تصريحات أديب في الوقت الذي تتصاعد فيه الدعوات لمقاطعة المنتجات الأجنبية الداعمة لإسرائيل، وذلك احتجاجاً على جرائم الاحتلال الإسرائيلي ضد الشعب الفلسطيني.

تم نسخ الرابط