حسام حبيب يثير الجدل بعد ارتباطه بفتاة من خارج الوسط الفني

شهدت الساعات الماضية الأخيرة تصدر تصريحات حسام حبيب، التي أثارت الجدل محركات البحث، بعدما أعلن فيها ارتباطه بفتاة من خارج الوسط الفني، واقتصر حفل الخطوبة على الأصدقاء والمقربين، وسرعان ما تداولت تلك الأخبار في عدد من وسائل الإعلام.
ألبوم حسام حبيب الجديد
وانتهى المطرب حسام حبيب مؤخرًا من تسجيل الجزء الأكبر من أغاني ألبومه الجديد، والمقرر طرحه خلال صيف 2025، بطريقة "السنجل" على فترات متقاربة، حيث سيطرح كل 3 أيام أو أسبوع أغنية جديدة للجمهور.
ويأتي هذا الألبوم بعد عودة قوية لـ حسام حبيب في فبراير الماضي بأغنية "كدابة"، والتي حققت صدى واسعًا كونها أول عمل غنائي له منذ غياب استمر 8 سنوات كاملة، وقد شكّلت الأغنية دفعة معنوية كبيرة له لاستكمال مشروعه الفني الجديد.
من بين أغاني الألبوم المرتقب، أغنيتان بعنوان "مكتفي" و"غاب الفرح"، وهما من كلمات أدهم معتز، وألحان سامر أبو طالب، وتوزيع إسلام شوقي.
طرح ألبوم حسام حبيب الجديد
وأعلن حسام عن قرب طرح الألبوم من خلال فيديو تشويقي نشره عبر حساباته على مواقع التواصل الاجتماعي، اكتفى فيه بكلمة "قريبًا"، وظهر خلاله بـ"لوك" جديد مختلف أثار تفاعل المتابعين، حيث تصدر اسمه التريند، وتوالت التعليقات المتحمسة مثل: "أخيرًا"، "مستنيين الألبوم"، "إمتى هينزل؟".
الألبوم المنتظر يتضمن 10 أغنيات سيتم طرحها بشكل منفرد تباعًا، في خطة فنية تهدف للحفاظ على تفاعل الجمهور ومواكبة نمط الاستماع السائد.
أزمة شيرين عبدالوهاب وحسام حبيب
وفي وقت سابق، كشف الفنان حسام حبيب كواليس أزمة حدثت بينه وبين طليقته، الفنانة شيرين عبد الوهاب، التي قامت بقص شعر ابنتها عقابا لها ضمن تفاصيل تلك الأزمة.
وقال حسام حبيب في الجزء الثالث من حواره مع الإعلامية بسمة وهبة في برنامج "العرافة" المذاع عبر قناة النهار إن ابنة شيرين أخبرتها بمحادثة بينه وبين صديقة مقربة منه تدعى إلهام، مضيفا: "إلهام صديقتي جدا من قبل شيرين، كنا في الصيف وبعتت لي فويس نوت وسألتني إنت في الساحل ولا هنا".
وتابع حسام حبيب: "بنت شيرين كانت قاعدة جنبي وسمعت الفويس نوت وراحت قالت لها، وشيرين اتخانقت معايا قلت لها إنت عارفة إني بكلمها عادي، راحت مكلمة البنت وقالت لها ما لذ وطاب وتكسير وتدمير".
أوضح حسام حبيب أنه عاتب ابنة شيرين على نقل ما حدث له قائلا: "بنتها يوم الخناقة قالت لي كلام، قلت لها أمك لو غلطت ما تقوليش، ويا شيرين أنا مصدقك إنت".
وأكمل: "لقيت شعر من ورا الزجاج ولما ماردوش علي كسرته، ودخلت لقيت شيرين بتقص شعر بنتها وبتقول لها عقاب، علشان قالت كلام ما ينفعش تقوله".
حسام حبيب: شيرين عبد الوهاب مديونة لي
تحدث الفنان حسام حبيب عن ازماته مع طليقته النجمة شيرين عبد الوهاب، مؤكدا أنها مديونة له بالعديد من الأموال.
قال حسام حبيب: "ألبوم (نساي) بتاع شيرين عبد الوهاب، اللي جايب لحد دلوقتي مليار و300 مليون مشاهده، أنا اللي عملته لها، ودا أنجح ألبوم في تاريخها، ومكتبتش اسمي عليه، ومكنتش مستني منها حاجة، لأني كنت بحبها أكثر من نفسي، ودي غلطتي أنا مش غلطتها، وبعت فيلتي وعربيتي عشان أصرف على نفسي، و أنا مجرم في حق نفسي وحق عيلتي، وصحابي، لأن قبلت يتقال عليهم كلام وحش"، حسب تصريحاته لبرنامج "العرافة" الذي تقدمه بسمة وهبة.
وتابع حسام حبيب: كل الاتهامات اللي شيرين عبد الوهاب وجهتها لي كذب، هي بتقول أنا خنتها، أنا بتحداها تقول أنا خنتها مع مين وإزاي وفين وإمتى، عشان أشهد الشخص دا، وكمان هي بتقول إني سرقت منها 50 ألف دولار والخواتم بتاعتها، طب الفلوس دي اتسحبت من أي بنك، كلامها كله ملهوش أي دليل، وتحريات المباحث أثبتت عدم صحة الواقعة، وبالنسبة للعربية المرسيدس اللي اتهمتني بسرقتها، العربية دي هي جابتها لي وقالت لي أنا اشتريتهالك هدية، قولتلها أنا مش عايزها.
واستكمل حسام حبيب، كاشفا عن مصدر أمواله: أنا مش بني آدم فاضي، عندي 22 واحد بيشتغلوا عندي غير الجناينية، عندي مسؤولياتي وكرامتي، ومش محتاج حاجة من حد، لكن كان لازم أرد على كل الكلام اللي بيتقال عني، مش شغل حد أنا بجيب فلوسي منين أنا اشتغلت 8 سنين متواصلة قبل شيرين، والحمد لله دلوقتي بعرف أنام وأكل وأشرب وأصرف على نفسي، هل الناس شافتني ماشي بلبس مقطع، في مرة شيرين وقفت قدام الناس كلهم وقالت (أنت ليك عندي فلوس وخدها)، رديت عليها وقلت لها (عيب) فكان ردها (ماليش في أبوبلاش!).
وأضاف حسام حبيب: اتصلت بالمحاسب وقولت له يشوف الحسابات وهي قالت له يحسب على 2%، رغم أن المتعارف عليه 10%، كل دا وأنا مش هاخد منها فلوس، بس كنت عاوز أثبت لها حجم الفلوس اللي سابتها عندي، المحاسب قالي إن الرقم كبير جدًا، والحقيقة إنها مديونة لي بأكتر من 60 مليون جنيه، وعندي كل الأرقام اللي تثبت الكلام ده، إحنا شركاء في شركة مساهمة، أنا ليّا فيها 10% وهي ليها 80%، بس الأرباح كلها في إيدها ومش بتديني أي حاجة، ولا حتى بتعامل مع الشركة، هي اللي بتتحكم فيها لوحدها.